2011. március 7., hétfő

Zene és szöveg: programajánló

Kicsit félrevezető lehet a cím, nem koncertet vagy egyéb zenei eseményt szeretnék ajánlani, de még csak nem is a Hugh Grant-Drew Barrymore féle filmet, hanem egy zene- és egy szöveglejátszó programot. :)

Zenelejátszónak a gépemen most már évek óta az AIMP nevű szoftver van fent. Korábban persze én is WinAmp-et használtam, mint a legtöbben, aztán egyszer elegem lett abból, hogy lassan nyílik meg, cicomás de nehezen kezelhető, és akkor utánanéztem, milyen alternatívái lehetnek még. Ekkor találtam rá az AIMP-ra, ami mindent tud, amit a népszerűbb testvére, sőt talán annál többet is, ráadásul kicsi, kompakt, nem zabálja a memóriát, gyors. Csak néhány példa a funkciói közül: lapfülek támogatása - ez a kedvencem, a különféle stílusú zenék vagy előadók külön füleken vannak, így nem kell egy nagy hosszú listából kikeresnem amit épp akarok -, online rádiók adásának rögzítése mp3-ba, audiokonverter. No meg alapból tud magyarul, erre például a WinAmp sokáig nem volt képes (talán még most is csak külön nyelvi fájl telepítésével, ebben nem vagyok biztos).
Itt olvashatók az AIMP funkciói (Wikipédia)
Innen pedig letölthető (ingyenes).

Mp3 lejátszó valószínűleg mindenki gépén van, de szöveglejátszó már nem biztos. Én szeretem tudni, hogy pontosan miről is szól egy dal és sokkal többre tartom azokat a számokat, amiknek nem csak a zenéje tetszik, hanem a szövege is értelmes, szól valamiről, kicsit túlmutat a "baby I love you, I need you"-témakörön. Bár az angol dalszövegeket hallás után is értem nagyjából, azért érnek néha meglepetések, amikor félrehallok valamit. Klasszikus példa az Opus Life is Life számából a "levelet kaptam lájf" sor, ami egyébként az eredeti szövegben halandzsa: "labadab dab dab life", vagy a "Richard, touch me", ami eredetiben "reach out, touch faith" (Depeche Mode: Personal Jesus).
Mi tagadás, ha egyedül vagyok itthon, énekelgetni is szoktam, és ezt is könnyebb úgy, ha tudok egy pillantást vetni a szövegre. A MiniLyrics igazából egy plugin, vagyis beépülő modul, ami a lejátszóval egyidőben indul el, és automatikusan letölti a netről az éppen szóló dal szövegét. Beállítástól függően aztán elmenti egy mappába, így újbóli lejátszásnál már nem kell újra letölteni. Néha előfordul, hogy nem azt a verziót találja meg, amit éppen hallgatok és kicsit csúszik a zenéhez képest, de ilyenkor lehet másik verziót keresni vagy állítgatni rajta. A hátteret átlátszóvá téve csak a szöveg fut böngészés közben az alsó sarokban, hogy nagyon ne zavarjon. Sokféle lejátszót támogat (WinAmp, AIMP, Windows Media Player, BSPlayer, stb.), így lényegében mindegyikbe lehet integrálni. Az ingyenes verzióban sajnos időnként előbukkan egy ablak, ami arra kér, hogy vegyük meg a programot, de ez nem olyan gyakori, hogy nagyon idegesítő legyen, és ha bezárjuk, akkor is tovább használható a progi teljes funkcióval.
Nem tudom, hogy az adatbázisukban hány magyar nyelvű szöveg lehet, nem sok magyar zenét hallgatok. A Csík Zenekar albumáról a Most múlik pontosan és a Csillag vagy fecske (vagyis a feldolgozások) szövegei fent vannak, a többi nincs.
A MiniLyrics letölthető innen.

Végezetül íme a fent emlegetett Opus dal, szöveggel.

0 megjegyzés :

Megjegyzés küldése